اصلاح لبخند لثه‌نما
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

«دوران خردسالي و مدرسه بچه‌ها مسخره‌ام مي‌کردند چون هنگام صحبت و خنديدن به جاي 2 رديف دندان، 2 نوار قرمز لثه‌اي که دندان‌هاي بسيار کوتاهم را دربرگرفته بودند معلوم مي‌شد...

 اگرچه اين مشکل را در مقاطع بالاتر تحصيلي تجربه نکردم، اما در همان دوران اين مسأله باعث شده بود اعتماد‌به‌نفسم کم شود و در حضور ديگران نه حرف بزنم، نه بخندم. براي پرکردن ساعت‌هاي تنهايي‌ام، کتاب، مجله و مقاله‌هاي اينترنتي مي‌خواندم. تا اينکه متوجه شدم دانش دندان‌پزشکي براي اصلاح چنين وضعيتي درمان‌ مناسبي دارد. به متخصص جراحي لثه مراجعه کردم و بعد از مشاوره و دريافت اطلاعات دقيق، اين عمل را انجام دادم. ظاهر لبخندم اصلاح و مشکلم حل شد و به همين بهانه خواستم روز دندان‌پزشک را به تمام دندان‌پزشکاني که با صبر و دلسوزي، مشکل بيماران را بهبود مي‌بخشند تبريک بگويم./ ليلا ميرعماد، 25 ساله»

ما هم ضمن تبريک روز دندانپزشک به اين طيف از جامعه درماني کشورمان، صفحه «دندانپزشکي» اين هفته را اختصاص داده‌ايم به توصيه‌هاي دکتر ندا مسلمي، متخصص پريودنتيکس و عضو هيأت‌علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران.


سلامت: اصلاح لبخند لثه‌نما عملي درماني است يا زيبايي؟

اگر لبخند لثه‌نما ناشي از يک بيماري لثه‌اي باشد با هدف درمان، جراحي مي‌شود. در مقابل لبخند لثه‌نمايي که تابع صفات ظاهري -ارثي فرد و از بدو تولد با او همراه بوده و سلامت جسمي او را به خطر‌ نينداخته اما روحيه سالم اين شخص را از بين برده با هدف زيبايي اصلاح مي‌شود.

سلامت: آيا مشکل اين افراد در طول زياد لثه است يا کوچکي دندان‌ها؟

در اين افراد، لثه بخش زيادي از دندان‌ها خصوصا دندان‌هاي جلويي را پوشانده در نتيجه طول دندان اين افراد خيلي کوتاه به‌نظر مي‌رسد.

سلامت: کدام بيماري‌ها مي‌توانند باعث پيشروي زياد لثه بر دندان شوند؟

التهاب لثه دوران بلوغ ناشي از تغييرات هورموني و بهداشت نامناسب دهان، تنفس دهاني ناشي از انسداد بيني، استفاده از برخي داروهاي ضدتشنج، برخي داروهاي ضدافزايش فشارخون يا برخي داروهاي سرکوب‌کننده سيستم ايمني.

سلامت: تناسب طول لثه و دندان هر فرد بايد چقدر باشد؟

از ديدگاه زيبايي، هنگام لبخندزدن بايد 3-2 ميلي‌متر از لثه فرد بر تاج دندان‌هاي او ديده شود اگر لثه‌هاي فردي مقدار بيشتري از اين معيار را پوشانده‌ باشند با روش جراحي لثه مي‌توان مشکل را برطرف کرد منتهي در اين جراحي نبايد لثه را از حد پوشش ريشه بيشتر بالا برد زيرا ظاهر ناخوشايندي ايجاد مي‌کند.

سلامت: اين جراحي به چه ‌روش‌هايي انجام مي‌شود؟

تاکيد مي‌کنم در اين جراحي‌ مهارت جراح نقش بسيار مهمي دارد زيرا ظاهر لثه دلخواه فرد در گرو حرکت دست و هنر شکل‌دهي او به لثه‌هاي بيمارش است. اين جراحي مي‌تواند با کمک تيغه جراحي يا ليزر انجام شود که هر کدام معايب يا مزايايي دارند. استفاده از تيغه جراحي، قدرت مانور دست جراح و در نتيجه ظرافت و زيبايي دلخواه را افزايش مي‌دهد در حالي که ليزر اين ظرافت را ايجاد نمي‌کند اما مزايايي مانند خونريزي، درد و تورم کمتر و کوتاه‌شدن زمان جوش‌خوردگي لثه و دوره نقاهت را دارد.

سلامت: در برخي موارد لثه تنها روي برخي از دندان‌ها پيشروي زيادي دارد اينها هم جزو گروه لبخند لثه‌نما هستند؟

خير، در اين موارد تنها خط‌لثه روي تمام دندان‌ها هماهنگ کشيده نشده است. اگر ناهماهنگي ناشي از تحليل لثه و به‌دليل مسواک‌زدن غلط يا نازکي لثه در ناحيه باشد، مي‌توان با پيوند لثه مشکل را از بين برد. پيشروي لثه روي چند دندان هم با جراحي اصلاح مي‌شود.

سلامت: خونريزي حين جراحي حدودا چقدر است؟

معمولا حداکثر 20-10 سي‌سي خون از دست مي‌رود البته مهارت جراح در کاهش خونريزي حين جراحي و حتي خونريزي نداشتن بعد از جراحي اثر زيادي دارد.

سلامت: ملاحظات قبل و بعد از جراحي اصلاح لبخند چيست؟

بايد قبل و بعد از جراحي مسکن ضدالتهابي مصرف کند تا بعد از رفع اثر داروي بي‌حسي دچار درد نشود. براي پيشگيري از درد بعد از عمل مصرف آسپيرين توصيه نمي?شود زيرا نه تنها درد را تسکين نمي‌دهد بلکه مي‌تواند باعث خونريزي شود. در ضمن با توجه به وسعت جراحي، شايد بيمار به آنتي‌بيوتيک هم نياز داشته باشد.

سلامت: آيا ممکن است بعد از جراحي بافت لثه دوباره روي دندان پيشروي داشته باشد؟

اگر پيشروي لثه در اثر بيماري مادرزادي، بيماري لثه‌اي يا رعايت نکردن بهداشت باشد و فرد در بهداشت دهان کوتاهي کند، احتمال عود وضعيت وجود دارد اما فردي که لثه?اش از نظر سلامتي موردي ندارد و فقط مشکل زيبايي وجود دارد، با يک‌بار اصلاح مي‌تواند تا پايان عمر از نتيجه اين جراحي بهره‌مند شود.

سلامت: اين جراحي براي چه کساني نبايد انجام شود؟

برخي بيماري‌‌ها از جمله قندخون يا فشار خون بالا، بيماري‌هاي تثبيت‌نشده قلبي، آنژين صدري يا 6 ماهه اول بعد از باي‌پس قلب باعث محدوديت اين جراحي مي‌شود.

سلامت: براي اصلاح لبخند لثه‌نما به چند جلسه جراحي نياز داريم؟

اين جراحي در هر جلسه روي يک نيمه فکي انجام مي‌شود يعني براي هر 2 فک، 4 جلسه با فواصل حداقل يک هفته‌اي نياز داريم. اين فواصل زماني به ويژگي‌هاي منحصر به فرد بيمار بستگي دارند. بعد از 1 هفته از هر جلسه جراحي، بخيه و پانسمان لثه برداشته و جراحي بخش بعدي آغاز مي‌شود. سپس بيمار مي‌تواند به راحتي در اجتماع حضور يابد و فعاليت روزمره‌اش را آغاز کند.

سلامت: شيوه تغذيه بيمار بعد از جراحي بايد چگونه باشد؟

بيمار در روز اول بعد از جراحي نبايد غذاي گرم مصرف کند زيرا باعث خونريزي بعد از عمل مي‌شود. براي جبران خون از‌دست‌رفته، توصيه مي‌کنم مايعات فراوان بنوشيد و غذاهاي نرم و آبکي بخوريد، مثل تخم‌مرغ، ماکاروني، ماست، پنير، سبزيجات پخته، بستني، سوپ و آش.

سلامت: آيا مسواک زدن بعد از جراحي ممنوع است؟
بيمار بايد از همان روز اول بعد از جراحي، دندان‌هاي ناحيه جراحي را با گاز يا پنبه آغشته به دهانشويه ضدعفوني تميز کند و ساير دندان‌ها را با دقت مسواک بزند. همچنين از روز دوم بعد از عمل بايد دهانشويه ضدعفوني‌کننده قرقره کند. معمولا پانسمان و بخيه?ها هم يک هفته پس از جراحي خارج مي?شوند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 98
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 370
بازدید ماه : 682
بازدید کل : 162625
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->