فشار خون
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

از سال 1950، روز 30 مارچ، روز جهاني بهداشت نامگذاري شده است. هر سال با توجه به مشكل اساسي‌اي كه سلامت انسان‌هاي مختلف را تهديد مي‌كند، شعار ويژه‌اي براي اين روز انتخاب و در جاي‌جاي دنيا، مراسم مختلفي براي هشدار و آگاهي‌دادن برگزار مي‌شود. در كشور ما هم از 18 فروردين تا 24 فروردين هفته‌ سلامت نامگذاري شده است...

 امسال شعار روز جهاني سلامت اين است: «فشار‌خون را جدي بگيريم». مشكل فشارخون بين مردم ما هم نسبتا شايع است تا جايي كه اعلام شده از هر 5 نفر ايراني بالاي 30 سال، يك نفر فشارخون دارد و50 درصد مبتلايان شناسايي نشده‌اند و فقط نيمي تحت‌درمان هستند و از اين تعداد هم نيمي دارويشان را درست مصرف نمي‌كنند. از اين رو در آستانه اين روز جهاني به اين موضوع پرداخته‌ايم.

تأثير فشار خون بر قلب

دكتر طاهره سماوات

متخصص قلب و عروق و رييس اداره پيشگيري از بيماري‌هاي قلب و عروق وزارت بهداشت

براي اينكه خون در شريان‏هاي بدن جاري شود و مواد غذايي و اكسيژن را به اعضاي مختلف برساند به نيرويي مولد نياز دارد. اين نيرو را قلب ايجاد مي‏کند و به فشارخون موسوم است. فشارخون شرياني دو سطح حداكثر يا «سيستول» و حداقل يا «دياستول» دارد. فشار سيستولي در زمان انقباض قلب و فشار دياستولي در زمان استراحت آن ايجاد مي‏شود. ميزان فشارخون در افراد مختلف متفاوت است و تعيين مقادير طبيعي و غيرطبيعي آن قراردادي است که بر اساس نتايج مطالعه‌ها و سطحي از فشارخون كه باعث آسيب به اعضاي حياتي بدن مي‏شود، تعيين شده است.

2 سطح فشارخون به صورت 2 عدد كنار هم يا به صورت كسر بر حسب ميلي‏متر جيوه نشان داده مي‏شوند. مثل 80/120که عدد بزرگ‏تر (120) معادل فشار سيستول و عدد كوچك‏تر (80) معادل فشار دياستول است.

از نظر پزشکان معمولا فشارخوني مطلوب است که فشار سيستول آن كمتر از 120 ميلي‏متر جيوه و فشار دياستول آن كمتر از 80 ميلي‏متر جيوه باشد. البته يک پيش فشارخون بالا هم وجود دارد. يعني اگر فشارخون بين 120 تا 139 روي 80 تا 89 باشد، پيش فشارخون بالا تلقي مي‏شود و افرادي كه چنين فشارخوني دارند، در معرض خطر ابتلا به فشارخون بالا هستند. فشارخون بالا معمولا فشاري است که فشار سيستول آن 140 ميلي‏متر جيوه يا بيشتر و فشار دياستول آن 90 ميلي‏متر جيوه و بالاتر باشد. البته تعيين آستانه واقعي فشارخون بالا به وجود داشتن يا نداشتن عوامل خطرساز ديگر بيماري‏هاي قلب و عروق مثل ديابت نيز بستگي دارد. يعني در يك فرد مبتلا به ديابت، فشارخون 130 روي 80 ميلي‏متر جيوه، بالا محسوب مي‏شود.

فشارخون بالا هيچ علامتي ندارد. اين بيماري آرام‌آرام بر بدن تاثير مي‌گذارد و به اعضاي حياتي آسيب مي‌رساند و زماني متوجه آن مي‌شويم كه ديگر خيلي دير شده است بنابراين هركس بايد دوره‌اي فشارخونش را اندازه‌گيري كند. فشارخون بالا روي قلب، مغز، چشم و كليه بيشتر از ساير اعضا تاثير مي‏گذارد. 50 درصد افرادي كه فشارخون بالا دارند به بيماري عروق كرونر يعني عروقي كه عضله قلب را تغذيه مي‏كنند، مبتلا مي‌شوند که مهم‌ترين عارضه آن سكته قلبي است. نارسايي قلب، نارسايي کليه و اختلال‌هاي بينايي نيز از شايع‌‌ترين عوارض بيماري فشارخون بالا هستند. سكته مغزي هم با فشارخون بالا ارتباط بسيار نزديكي دارد. در 50 درصد افرادي كه دچار سكته‌هاي مغزي به‌خصوص از نوع خونريزي‌هاي مغزي مي‌شوند، ردپاي فشارخون بالا ديده مي‏شود.

گرچه در 90 تا 95 درصد موارد هيچ علتي براي فشارخون بالا يافت نمي‏شود اما عواملي مانند چاقي، مصرف نمك زياد، غذاهاي پركالري و كم‏فيبر(مصرف كم ميوه وسبزي)، كم تحركي، مصرف دخانيات به دليل تسريع در رسوب چربي و پديده آترواسكلروزيس يا تصلب شرايين در ديواره رگ‌ها، ديابت، مصرف الكل و سابقه خانوادگي ابتلا به فشارخون، زمينه ابتلا به اين بيماري را مساعد مي‏كنند.

دستگاه فشارخون

اگر افراد مبتلا به فشارخون بالا، يك دستگاه اندازه‌گيري فشارخون در منزل داشته باشند، بهتر مي‏توانند فشارخون خود را كنترل كنند. اين دستگاه بهتر است بازوبند داشته باشد زيرا تجربه نشان‌داده فشارسنج‌هاي مچي فشارخون را چندان دقيق اندازه‌گيري نمي‌كنند. اگر هم فردي بتواند با فشارسنج‌هاي جيوه‌اي يا عقربه‌اي كار كند، بسيار بهتر است چون دقت اين دستگاه‌ها بيشتر است. البته فشارسنج‌هاي عقربه‌اي بايد هر از گاهي بازبيني و دقتشان بررسي و به اصطلاح كاليبره شوند.

کنترل مرتب فشارخون

اگر فردي به فشارخون بالاي كنترل شده مبتلا باشد، مي‌تواند هر هفته يا ماهي يك بار فشارخونش را در منزل اندازه‌گيري كند.

افرادي هم كه فشارخونشان طبيعي است، مي‌توانند سالي يك بار اين کار را انجام دهند.

البته مصرف به موقع دارو در بيماران مبتلا به فشارخون بالا و مراجعه 3 ماه يکبار آنها به پزشك براي كنترل فشارخون الزامي است.

شرايط اندازه?گيري فشارخون

اندازه‌گيري فشارخون شرايطي دارد كه بايد به دقت رعايت شود. فردي كه مي‌خواهد فشارخونش را اندازه‌ بگيرد، بايد حداقل از نيم ساعت قبل، غذا، قهوه، چاي يا هيچ نوشيدني انرژي‏زايي نخورد و مدت زمان زيادي ناشتا نبوده باشد، سيگار نكشيده باشد، فعاليت بدني شديد انجام نداده باشد، 5 دقيقه آرام روي يك صندلي كه تكيه‌گاه دارد بنشيند، پاها حتما روي زمين قرار بگيرد و روي هم نباشند، دست‌ها روي هم نباشند، مثانه حتما خالي از ادرار باشد، هيچ‌گونه استرسي نداشته باشد و حرف‌هاي استرس‌زا بين بيمار و فردي كه فشارخون را مي‌گيرد، رد و بدل نشود، دستي كه از آن فشار گرفته مي‏شود، روي يك تكيه‏گاه در سطح قلب قرار بگيرد و آويزان نباشد. عضلات دست نبايد سفت و منقبض باشد، بازويي كه از آن فشار گرفته مي‏شود، بايد برهنه يا آستين لباس نازك باشد. بازوبند بايد حداقل 2 تا 5/2 سانتي‌متر بالاتر از چين آرنج بسته شود، اگر فشارخون با گوشي گرفته مي‏شود، نبايد آن را زير بازوبند قرار داد و اگر لازم بود كه دو بار پشت سر هم فشار گرفته شود، يك تا دو دقيقه بين اندازه‏گيري‏ها فاصله گذاشته شود.

درمان فشارخون

درمان فشارخون 2 بخش دارد. يك بخش آن غيردارويي و شامل اصلاح شيوه زندگي، طراحي يك رژيم غذايي سالم، مصرف حداقل 5 وعده انواع سبزي و ميوه‌هاي تازه، لبنيات كم‌چرب، كاهش مصرف نمك، مصرف نكردن اسنك‌هاي نمكي و نوشابه‌هاي شيرين، كنترل وزن، ترك سيگار، سازگاري با استرس‏ها و كاهش آنها و انجام ورزش و فعاليت‌هاي بدني به‌خصوص نيم‌ساعت پياده‌روي روزانه با شدت متوسط است به طوري كه ميزان تنفس و ضربان قلب افزايش پيدا كند اما فرد بتواند با فرد كناري خود صحبت كند. توصيه مي‏شود حتما برچسب‌هاي روي موادغذايي آماده را بخوانيد و از خريداري موادي كه نمك و چربي بالايي دارند، خودداري كنيد. بخش دوم درمان هم شامل مصرف دارو است كه پزشک تجويز مي‏كند و بايد با دقت مصرف شود. اگر باوجود مصرف دارو و رعايت شيوه زندگي سالم، فشارخونتان كنترل نشد، حتما با پزشك‏ مشورت کنيد.

ميزان فشارخون

 

طبيعي

 

سيستوليک: مساوي يا كمتر از 120

دياستوليك: مساوي يا كمتر از 80

بينابيني

 

سيستوليک: بين 139-120

دياستوليك: بين 89-80

غيرطبيعي

 

سيستوليک: 140 يا بالاتر

دياستوليك: 90 يا بالاتر


تأثير فشار خون بر مغز

دكتر سعيد قزوينيان

متخصص مغز و اعصاب و مدرس دانشگاه

همان‌طور كه مي‌دانيد شايع‌ترين بيماري مغزي كه باعث بستري شدن بيماران مي‌شود، سكته‌هاي مغزي است. كساني كه به فشارخون بالا مبتلا هستند، 3 تا 5 برابر بيشتر از ديگران دچار سكته‌هاي مغزي مي‌شوند. سكته مغزي 2 نوع است؛ سكته مغزي ايسكميك كه ناشي از گرفتگي رگ‌هاست و سكته مغزي هموراژيك كه به علت پارگي رگ‌ها در فشارخون بالا ايجاد مي‌شود.

فشارخون بالا 2 اثر روي رگ‌ها دارد؛ رگ‌ها را تنگ مي‌كند و باعث ايجاد تصلب شرايين و گرفتگي آنها مي‌شود و تنگي رگ‌ها و رسوب مواد چربي، نازك شدن رگ‌ها و ايجاد حباب در آنها را در پي دارد كه به آن آنوريسم مي‌گويند. آنوريسم‌ها مي‌توانند پاره شوند. سن پارگي آنوريسم‌هاي فشارخوني معمولا بين 40 تا 60 سالگي است بنابراين اگر فشارخون افرادي كه بين 40 تا 60 سال سن دارند خيلي افزايش پيدا كند، مستعد پاره‌شدن رگ‌هاي مغزي هستند. اگر فرد 40 تا60 ساله‏اي در چند سال اخير دچار افزايش فشارخون شده باشد ولي آن را كنترل نكند، امكان دارد اين رگ‌ها پاره شوند و در مناطق خاصي از مغز خونريزي‌هاي معروفي به وجود آيد. اين حالت مي‌تواند باعث ايجاد علايمي مانند تهوع، استفراغ، سردرد و فلج يكطرفه بدن شود كه به آن سكته هموراژيك يا سكته خونريزي‌دهنده مي‌گويند ولي اگر فشارخون در سنين بالاتر از 60 تا 80 سال كنترل شود، خونريزي كمتر اتفاق مي‌افتد اما به دليل مزمن شدن فشارخون، عوارض ديگري مانند آترواسكلروز و بسته شدن رگ‌ها بروز مي‌كند كه باعث ايجاد لخته در مغز و سكته مغزي مي‏شود که به آن سکته مغزي ايسكميك مي‌گويند. در اين حالت بيمار معمولا نيمه‌هاي شب دچار سكته مغزي شده و صبح كه بيدار مي‌شود دچار فلجي و ضعف يكطرفه بدن است. فشارخون بالا ممكن است در اوايل علايمي مانند سردردهاي صبحگاهي پشت سر ايجاد كند ولي معمولا علامتي ندارد. به همين دليل هم از آن به عنوان قاتل خاموش و بدون علامت نام مي‌برند بنابراين افرادي كه در معرض فشارخون بالا هستند و سابقه ابتلا به آن در خانواده‌شان وجود دارد، بايد آن را كنترل كنند و منتظر علامت‌دارشدنش نباشند.

يك عارضه مهم ديگر افزايش فشارخون، اختلال‌هاي حافظه است که بعد از آلزايمر، شايع‌ترين علت دمانس يا زوال عقل به شمار مي‌رود كه به علت سكته مغزي متعدد و خاموش ايجاد مي‌شود. متاسفانه گرفتگي رگ‌هاي مغز و بسياري از سكته‌هاي مغزي ناشي از افزايش فشارخون علامتي ندارند ولي وقتي بيماران بالاتر از 65 سال كه مبتلا به فشارخون كنترل‌نشده هستند ام‌آرآي مي‌كنيم، مي‌بينيم كه ماده سفيد مغزشان در دو طرف مغز درگير است و دچار مشكل شده است. وقتي اين بيماران را معاينه مي‌كنيم، به مشكلات حافظه آنها پي مي‌بريم. در واقع ماده سفيد مغز و منطقه حافظه بيمار تخريب و دچار اختلال حافظه‌اي شبيه آلزايمر شده است. افرادي كه دچار چاقي، ابتلا به ديابت و فشارخون بالا و كنترل‌نشده هستند، مستعد دمانس يا زوال‌ عقل‌اند كه مي‌تواند خود را با علايمي شبيه بيماري آلزايمر نشان دهد. بيماري ديگر مرتبط با فشارخون بالا، آنسفالوپاتي هيپرتانسيو است. افرادي كه فشارخون بسيار بالا و كنترل‌نشده‏اي دارند، دچار سردرد، تهوع، استفراغ، افت هشياري و علايمي شبيه تومور مي‌شوند. در اين بيماري به دليل فشارخون بالاي كنترل‌نشده، خونريزي‌هاي پتشيال پراكنده در سطح مغز ايجاد مي‌شود. اين خونريزي‏هاي‌ ريز و پراكنده با خونريزي مغزي كه در آن فقط يك قسمت از رگ‌هاي مغز پاره مي‌شود، تفاوت دارد. اگر بخواهيم در مورد فشارخون بالا و مشكلات مغزي بيشتر توضيح دهيم، بايد به بيماري معروف مسموميت بارداري در زنان باردار هم اشاره كنيم. برخي خانم‌هاي باردار به علت نامشخصي دچار افزايش فشارخون مي‌شوند، دفع پروتئين ادرارشان افزايش پيدا مي‌كند و ممكن است به تشنج و سكته‌هاي مغزي در ناحيه پشت مغز گرفتار شوند ولي با كنترل فشارخون مي‌توان از بروز اين علايم جلوگيري كرد. به همه افرادي كه سابقه خانوادگي فشارخون بالا دارند توصيه مي‌كنم دوره‌اي به پزشك مراجعه و فشارخونشان را كنترل كنند. فشارخون بالا را بايد جدي گرفت ضمن اينكه فقط تشخيص فشارخون كافي نيست. اين مشكل به خودي خود يا با مصرف آبغوره، آبليمو و خوردن سير و... كنترل نمي‌شود. براي بررسي فشارخون بالا بايد به پزشك مراجعه و با تغيير روش زندگي و در صورت نياز مصرف دارو آن را كنترل و درمان كرد.

تأثير فشار خون بر چشم

دكتر محمود بابايي

جراح و متخصص چشم‌پزشكي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌ا...

فشارخون مشكلي است كه روي چشم هم اثر مي‌گذارد. به همين دليل چشم‌پزشكان از مراجعه‌كنندگان به‌خصوص افراد بالاي 50-40 سال حتما در مورد اينكه فشارخونشان تنظيم است يا نه، سابقه فشارخون بالا در خانواده‌شان، داروهايي كه مصرف مي‌كنند و اينكه تا به حال براي بررسي فشارخون به پزشك مراجعه كرده‌اند يا نه، مي‌پرسند زيرا فشارخون بالا روي عروق بدن كه وظيفه تغذيه و سلامت چشم را برعهده دارند، تاثير بسيار زيادي دارد. اگر اين عروق به دليل افزايش فشارخون آسيب ببيند، كار تغذيه و خونرساني به سلول‌هاي چشم مختل مي‌شود و به ديد چشم آسيب مي‌رساند. از طرفي فشارخون بالا مستقيم روي كره و ساختمان چشم تاثير مي‌گذارد كه مهم‌ترين و خطرناك‌ترين علامت آن خونريزي‌هاي ناگهاني چشم است.

گاهي اين خونريزي‌ها سطحي هستند و مثلا بيمار مي‌گويد صبح كه از خواب بيدار شدم، يك لخته خون كنار سفيدي چشمم ديدم. اين حالت يكي از آسيب‌هاي اوليه و كم‌خطر فشارخون بالاست اما گاهي هم بيمار شكايت مي‌كند كه يكباره ديدش سياه و تار شده به طوري كه ديگر قادر به ديدن نبوده و احساس مي‌كرده يك پرده سياه جلوي چشمش را گرفته است. در اين حالت وقتي در چشم بيمار قطره مي‌ريزيم و آن را معاينه مي‌كنيم، مي‌بينيم يكي از رگ‌هاي شبكيه در ته چشم به علت فشارخون بالا خونريزي كرده و خون است كه مانع بينايي فرد شده است.

گاهي بيمار از افزايش فشارخونش خبر دارد و تحت‌درمان است ولي تحت‌تاثير عوامل محيطي، اعصاب، خستگي، مصرف نكردن داروها، افزايش چربي و قندخون بالا فشارخونش يكباره افزايش يافته و چنين مشكلي را ايجاد كرده و گاهي هم اصلا نمي‌دانسته فشارخونش بالاست.

متاسفانه خونريزي‌هايي كه به‌خصوص در مركز شبكيه و در رگ‌هاي اصلي چشم رخ مي‌دهند، مي‌توانند فرد را به شدت كم‌بينا كنند.

البته گاهي هم به دليل خستگي چشم، كار كشيدن زياد از آن و آلودگي هوا رگه‌هايي از خون در چشم مشاهده مي‌شود و براي افتراق اين حالت از عارضه ناشي از افزايش خون ابتدا فشارخون اندازه‌گيري مي‌شود و بعد چشم‌پزشك با بررسي ته چشم و شبكيه، چشم بيمار را از نظر خونريزي‌هاي سطحي و ارتباط آنها با افزايش فشارخون معاينه مي‌كند. بنابراين هر بار كه چشمتان سرخ شد، نبايد نگران شويد. در صورتي سرخ‌شدن چشم نياز به مراجعه به پزشك دارد كه به صورت يك تكه يا لخته در چشم ايجاد شده و بدون حركت باشد اما قرمزي‌هاي منتشر در سفيدي چشم كه حركت مي‌كنند خطر كمتري دارند و ناشي از افزايش فشارخون نيستند اما اگر تكرار شوند، بايد براي پيگيري و معاينه به چشم‌پزشك مراجعه كرد.

تأثير فشار خون بر کليه

دكتر آريا جنابي

فوق‌تخصص بيماري‌هاي كليه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران

فشارخون بالا، بيماري نيست بلكه علامت بروز بيماري است و نشان‌‌ مي‌دهد بيمار به يك اختلال فيزيولوژيك مبتلاست كه باعث افزايش فشارخونش شده است. يكي از ارگان‌هايي كه نقش مهمي در افزايش فشارخون دارد، كليه‌ است كه نقش آن از 2 جنبه اهميت‌ دارد؛ علت افزايش فشارخون مي‌تواند بيماري كليوي باشد چون كليه‌ها به دليل هورمون‌هايي كه ترشح مي‌كنند و وظيفه‌شان در دفع سموم و نمك اضافي بدن، در تنظيم فشارخون نقش مهمي دارند و اگر دچار اختلال ‌شوند، نمي‌توانند نمك اضافي بدن را دفع كنند يا ترشح هورمون‌هاي آنها مختل شده و در نهايت باعث افزايش فشارخون مي‌شود، بنابراين در بيمار مبتلا به افزايش فشارخون، بررسي وضعيت کليه‏ها‌ بسيارمهم است.

از طرفي، وقتي فشارخون بالا مي‌رود، كليه‌ها نيز مانند قلب و مغز در معرض آسيب جدي قرار مي‌گيرند و اگر زمان طلايي درمان بيماري از دست برود، کليه‌ها دچار آسيب‌هاي بيشتر و جدي‌تري خواهندشد.

نكته ديگر اينكه فشارخون بالا باعث افزايش تدريجي دفع پروتئين از كليه‌ها مي‏شود كه با آزمايش ادرار و اندازه‌گيري ميزان پروتئين آن مي‌توان به اين آسيب پي برد.

بيماري ديابت نيز از جمله بيماري بسيار مهمي است كه به كليه‌ها آسيب مي‌رساند و فرد را به افزايش فشارخون مبتلا مي‌‌كند بنابراين افراد مبتلا به بيماري ديابت يا كساني كه سابقه ابتلا به اين بيماري در خانواده‌شان وجود دارد و افراد با فشارخون بالا، بايد دوره‌اي فشارخونشان را كنترل كنند.

فشارخون بالا را نمي‌توان بيماري‌اي كه يك داروي مشخص دارد، در نظر گرفت چون علامت خطر است و بايد فرد علت ايجاد آن تشخيص داده شود سپس با توجه به علت، درمان شود. گاهي وقتي بيماري با فشارخون بالا به پزشك مراجعه مي‌كند، بدون اينكه علت واقعي مشكلش تشخيص داده شود، تحت دارودرماني قرار مي‌گيرد تا فشارخون كاهش يابد. در حالي كه اگر علت اصلي اين مشكل كشف و درمان براساس آن انجام نشود، بيماري اصلي كه مي‌تواند كليوي باشد، پيشرفت خواهدكرد. البته با درمان فشارخون، پيشرفت بيماري كليوي كندتر خواهد شد ولي چون درمان واقعي انجام نشده به‌تدريج علايم بيماري كليوي بروز مي‌كند بنابراين بيماراني كه مبتلا به فشارخون بالا هستند، حتما بايد زير نظر متخصص كليه باشند تا علت واقعي مشكلشان درمان شود. علاوه بر اين، اين بيماران بايد از نظر قلبي هم بررسي شوند زيرا فشارخون عوارض جبران‌ناپذيري روي عضله قلب ايجاد مي‌كند. حتي در مواردي هم که فكر مي‌كنيم بيماري كليوي باعث افزايش فشارخون نشده است، باز هم حتما عملكرد كليه‌ها مختل شده است.

خيلي‌ وقت‌ها درمان فشارخون مصرف دارو نيست مثلا اگر افزايش فشارخون خفيف باشد، احتمالا علت آن مصرف زياد نمك است و به بيمار توصيه مي‌شود مصرف نمك را كاهش دهد، رژيم‌غذايي مناسب و كاهش وزن داشته باشد، روند زندگي‌اش را تغيير دهد و... درمان دارويي زماني آغاز مي‌شود كه بيمار واقعا به مصرف دارو نياز داشته باشد و با تغيير شيوه زندگي مشکلش حل نشود.

تأثير فشار خون بر جنين

دكتر طاهره افتخار

متخصص زنان و زايمان و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران

فشارخون در دوران بارداري به 2 شكل بروز مي‌كند؛ يا فرد قبل از بارداري فشارخون بالا داشته يا هنگام بارداري به آن مبتلا شده است. مثلا اگر خانم بارداري مبتلا به ديابت، چربي‌خون، اضافه‌وزن و چاقي باشد و فشارخون بالا هم داشته باشد، بايد قبل از بارداري به پزشك متخصص زنان مراجعه و داروهايي براي کنترل فشارخون مصرف ‌كند و همواره تحت‌نظر باشد زيرا برخي داروها مي‌توانند باعث ايجاد نقص‌هايي در جنين ‌شوند. در اين صورت لازم است داروهاي فشارخون تغيير كنند و اگر فشارخون كنترل شد، براي بارداري اقدام شود.

اما برخي خانم‌ها بعد از باردارشدن به فشارخون بالا مبتلا مي‌شوند. اگر فشارخون قبل از 5 ماهگي يا قبل از 20 هفتگي ايجاد شود به آن فشارخون مزمن مي‌گويند كه در چكاپ‌هاي بارداري مي‌توان به آن پي برد. مهم‌ترين اقدامي كه براي اين خانم‌ها مي‌توان انجام داد، كنترل فشارخون است. براي اين گروه از خانم‌هاي باردار، ميزان فشارخون 140 روي 90 ميلي‌متر جيوه بالا محسوب نمي‌شود اما اگر از هفته 20 بارداري به بعد به فشارخون بالا مبتلا شود، در اين صورت به فشارخون بارداري مبتلا شده است.

ابتلا به فشارخون بالا طي بارداري ممكن‌است با دفع پروتئين هم همراه باشد. اگر ميزان دفع پروتئين بيش از 300 ميلي‌گرم در دسي‌ليتر باشد، مسموميت بارداري اتفاق افتاده كه هم براي مادر و هم جنين خطرناك است. اگر مسموميت بارداري در اواخر بارداري اتفاق بيفتد، درمانش ختم بارداري است ولي اگر در سن پايين بارداري ايجاد شود، درمان به كنترل فشارخون مادر باردار بستگي دارد.

اگر فشارخون خانم 160 روي 110 ميلي‌متر جيوه يا بالاتر باشد، باعث كمبود پلاكت، اختلال در عملكرد كليه‌ها و كبد و... مي‌شود و در اين صورت گاهي پزشك مجبور مي‌شود به سرعت براي ختم بارداري اقدام كند تا جان مادر حفظ شود.

اينكه چرا بعضي خانم‌ها دچار افزايش فشارخون و متعاقب آن مسموميت بارداري مي‌شوند، هنوز مشخص نيست ولي مي‌دانيم عواملي مانند سابقه فشارخون قبل از بارداري، نارسايي كليه، ديابت نوع2، بارداري 2 قلويي يا بيشتر باعث افزايش بروز مسموميت بارداري مي‌شوند. اين مشكل در بارداري‌هاي اول و بارداري با سن ‌كم يا زياد مادر بيشتر رخ مي‏دهد.

ضمن اينكه امكان افزايش فشارخون و مسموميت بارداري در خانم‌هايي كه در بارداري اول آن را تجربه كرده‌اند، براي بار دوم نيز وجود دارد بنابراين بهترين كار براي مقابله با اين مشكل آن است كه تمام خانم‌ها قبل از بارداري به پزشك متخصص زنان مراجعه كنند، اگر ديابت دارند آن را كنترل كنند، اضافه‌وزنشان را كاهش دهند، اگر سابقه فشارخون بالا دارند با مصرف دارو آن را كنترل كنند و تحت مراقبت‌‌هاي منظم قرار بگيرند تا مرتب فشارخونشان بررسي شود و در صورت مشاهده علايم، تحت‌نظر پزشك درمان شوند. كنترل نكردن فشارخون و دفع پروتئين در ادرار مي‌تواند در نهايت باعث تشنج و خون‌ريزي مغزي و مشكل‌هاي بسيار جدي شود. برخلاف آنچه برخي افراد فكر مي‌كنند بارداري اتفاق ساده‌اي نيست و به توجه و پيگيري‌هاي منظم پزشكي نياز دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 34
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 34
بازدید ماه : 619
بازدید کل : 162562
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->