روانشناسی شعرکودک
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

وقتي صحبت از شعر كودك مي‌كنيم، اهداف فراواني مانند لذت بردن، زبان‌آموزي، آموزش مفاهيم، تقويت حافظه و پر كردن اوقات فراغت كودك را مد نظر داريم...

 پس براي دستيابي به همه اين اهداف، مفاهيم شعر كودك بايد داراي ويژگي‌هايي باشد كه در ادامه برخي از آنها را شرح خواهيم داد:

 

1. بسياري از شعرهاي كودكان با اينكه از نظر انتخاب كلمات مناسب هستند، مفاهيم مناسبي را به كودك منتقل نمي‌كنند. كودك در سنين پيش از دبستان بيش از كنايه و استعاره و مفاهيم انتزاعي، با تصاوير عيني سر و كار دارد و با آنها ارتباط برقرار مي‌كند بنابراين خيال‌انگيزي‌هاي درون شعر كودك نيز بايد بر مبناي تجربه‌هاي او باشد. استفاده از نماد‌هاي ناملموس در شعر كودك او را براي درك مفاهيم دچار مشكل مي‌كند بنابراين انتخاب موضوع شعر به‌وسيله والدين براي كودك اهميت فراواني دارد.

2. براي كودكان با وجود سن کم، نصيحت شنيدن خوشايند نيست و حتي ممكن‌است در برابر آن جبهه‌گيري كنند. پس به جاي انتخاب اشعاري كه همواره نگاهي از بالا به پايين به كودك دارند، شعرهاي صميمانه‌اي را انتخاب كنيم كه با او از در دوستي وارد مي‌شوند.

3. شعري كه تمام پيغام خود را به صورت امرونهي به مخاطب مفرد (تو) انتقال مي‌دهد، اين حس را به كودك مي‌دهد كه شاعر فقط به او امر و نهي مي‌کند و از خواندن آن احساس خوبي نخواهد داشت. بهتر است اشعاري براي كودك انتخاب شود كه او را با ضمير جمع (ما و شما) مورد خطاب قرار دهد يا اينكه يك شخصيت خيالي (شخصيت‌هايي مثل حسني، فلفلي و قلقلي يا جانوران مختلف ديگر) براي آن در نظر گرفته شده باشد. همچنين اين شعرها بايد حتي‌المقدور جنبه تشويقي داشته باشند نه تنبيهي.

4. تصويرهايي كه از يك شعر در ذهن كودك ايجاد مي‌شود، تا مدت‌ها باقي مي‌ماند و كودك با ديدن مصاديق واقعي آن در محيط، آنها را به هم ارتباط مي‌دهد. پس والدين بايد شعرهايي را براي فرزند خود انتخاب كنند كه براي كودك قابل‌مشاهده و درك باشند. مثلا همچنان در برخي شعرهاي كودك پليس‌هاي سوار بر اسب و پليس راهنمايي و رانندگي زن وجود دارد. در صورتي كه اين تصاوير متعلق به كشورهاي ديگر است و كودك ايراني هيچ وقت مصاديق واقعي آن را مشاهده نمي‌كند. اين اشكال معمولا در مواردي پيش مي‌آيد كه ناشر، براي كم كردن هزينه‌هاي تصويرگري و نقاشي، تصاوير از پيش آماده كتاب‌هاي غير ايراني را در اختيار شاعر يا نويسنده قرار مي‌دهد و از او مي‌خواهد كه شعر يا داستان را بر پايه همان تصاوير بيافريند.

5. قدرت استدلال و تشخيص كودكان بسيار محدودتر از بزرگسالان است به همين دليل مفاهيم شعر كودك تا حد امكان بايد ساده و قابل فهم باشند. شخصيت‌هاي اين اشعار نيز بايد ويژگي‌هايي داشته باشند كه كودك بتواند خير و شر را در آنها از هم تشخيص دهد. بسياري از شعرها را سراغ داريم كه كودك با خواندن آنها، به جاي اينكه از شخصيت مثبت الگوبرداري كند، شخصيت منفي را به عنوان الگو انتخاب مي‌كند. والدين بايد شعرهايي را براي كودكان خود انتخاب كنند كه شخصيت مثبت آن علاوه بر تمام ويژگي‌هاي مثبت، جنب و جوش مورد علاقه كودكان را نيز داشته باشد و آنها را به خود جلب كند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 46
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 318
بازدید ماه : 630
بازدید کل : 162573
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->