چگونه رنگ‌ها را به كودكان آموزش دهيم؟
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

كودكان در دنياي رنگيني زندگي مي‌كنند، با اين وجود تشخيص دادن رنگ‌ها براي كودك 3-2 ساله كار ساده‌اي نيست. اگر به نقاشي‌هاي كودكتان توجه كنيد، حتما مي‌بينيد كه او گاهي آسمان را سبز و زمين را آبي مي‌كشد...

 ناراحت نباشيد اين موضوع جاي نگراني ندارد. كودكان دير يا زود رنگ‌ها را از هم تشخيص مي‌دهند. با اين حال به شما كمك مي‌كنيم راهكارهايي بياموزيد تا كودكتان در اين مرحله سريع‌تر قدم بردارد.


مفهومي ناملموس

درست است كه كودكان رنگ‌ها و اسامي مربوط به آنها را دير مي‌آموزند اما اين مساله به آن معني نيست كه دنياي اطرافشان سياه و سفيد است. از 18 ماهگي بينايي يك كودك تقريبا مثل يك فرد بالغ است و به خوبي رنگ‌ها را از هم تشخيص مي‌دهد. او مي‌تواند كاملا متوجه اين موضوع باشد كه 2 شي يكسان 2 رنگ مختلف دارند يا اشياي مختلف (تنه درخت، پايه ميز، صندلي و...) پايه رنگي يكساني دارند. به مرور كه كودك بزرگ مي‌شود مقايسه‌ها در ذهن او شكل مي‌گيرد و رنگ‌ها را بهتر مي‌آموزد. با اين حال شما مي‌توانيد او را در اين راه ياري كنيد.


بازي‌هاي متفاوت

هر نوع بازي كه كنجكاوي كودك را تحريك كند در آموزش رنگ به او موثر است. پيشنهاد مي‌كنيم يك ظرف برداريد و در آن ميوه‌هاي مختلفي از جمله گوجه‌فرنگي، آلوي زرد و كشمش بريزيد. از او بخواهيد آنها را با توجه به نوع و رنگ جدا كند.

بار ديگر چند نوع ميوه و سبزي تنها با دو رنگ متفاوت انتخاب كنيد و از او بخواهيد تنها براساس رنگ آنها را از هم جدا كند مثلا توت‌فرنگي و گوجه را در يك دسته و موز و آلو را در دسته ديگر قرار دهد. اجازه ندهيد فرزندتان از بازي خسته و دلزده شود. به موقع آموزش‌ را تمام كنيد تا حوصله‌اش سر نرود.


دايره لغاتش را غني كنيد

شناخت رنگ‌ها الزاما به معني آموختن نام آنها نيست. اگر كودك شما توانسته رنگ‌ها را بشناسد و آنها را از هم تفكيك كند، مي‌توانيد نام آنها را هم كم‌كم به او آموزش دهيد. اين كار را به مرور و با كمك كارهاي روزانه انجام دهيد مثلا وقتي لباس مي‌پوشد توجه او را به رنگ قرمز كفش‌هايش جلب كنيد يا وقتي در پارك قدم مي‌زنيد با نشان دادن اردكي كه در درياچه وسط پارك شنا مي‌كند، رنگ سفيد را به او بياموزيد. سعي كنيد كنار اين مسايل رنگ‌هاي متضاد و هارموني‌دار را هم به او آموزش دهيد، اما عجله نكنيد. كودك به اندازه كافي فرصت دارد تا اين مسايل را ياد بگيرد.

منبع: parents



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 41
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 41
بازدید ماه : 626
بازدید کل : 162569
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->