خواص سركه‌سيب
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

از سال‌ها پيش بسياري از محققان به خواص معجزه‌آساي سركه‌سيب پي برده بودند. اين محصول در حال حاضر فرآورده‌اي شناخته شده‌ است و فوايد بسياري دارد؛ يكي از اين فوايد لاغري و كاهش‌ وزن است...

 افزايش وزن و چاقي معضلي است که نسل امروز با آن دست و پنجه نرم مي‌کند و مبتلايان به آن براي رهايي از چاقي دست به اقدام‌هاي مختلفي مانند ورزش، رژيم‌درماني و مصرف برخي از محصولات موجود در بازار مانند سرکه‌سيب مي‌زنند. در اين مطلب مي‌خواهيم بدانيم سركه‌سيب چگونه باعث كاهش‌ وزن مي‌شود و اينكه هر كسي مي‌تواند آن را مصرف كند يا نه. با دكتر رضا راست‌منش، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني و عضو هيات علمي انستيتو تحقيقات تغذيه كشور و دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي،
در اين‌باره گفت‌وگو كرده‌ايم.


سلامت: مهم‌ترين خاصيت ‌سركه سيب چيست؟

سركه‌سيب حاوي ماده‌اي به نام پلي‌فنول است كه باعث كاهش‌ وزن مي‌شود. پلي‌فنل‌ها گروه بزرگي از مولكول‌هاي حلقوي و متنوع هستند كه با مكانيسم‌‌هاي مختلفي به كاهش‌ وزن و كلسترول خون كمك مي‌كنند. اين ماده‌غذايي به علت خاصيت آنتي‌اكسيداني تقريبا در موارد بسياري مانند جلوگيري از ابتلا به بيماري‌‌هاي مزمن در سالمندان نظير پيرچشمي، آرتريت روماتوييد و پيري پوست نقش مثبتي دارد بنابراين فقط براي کاهش وزن به کار نمي‌رود.

سلامت: افرادي كه دچار افزايش‌وزن هستند، روزانه چقدر مي‌توانند از اين سركه استفاده كنند تا نتيجه مطلوبي بگيرند؟

براي مشاهده اثر سركه‌سيب در كاهش‌ وزن، لازم است يك استكان تا يك ليوان از آن در روز مصرف شود اما مصرف روزانه آن به دليل خاصيت اسيدي سركه عملي نيست و اگر هم عملي باشد، نبايد فراموش كنيم كه مصرف زياد آن باعث افزايش اشتها و ميل به خوردن مي‌شود، به‌طوري كه حتي ممكن است به ضرر فرد هم تمام شود و نتيجه معکوسي بگيرد.

سلامت: پس چگونه بايد آن را مصرف كرد؟

محصولي به نام قرص سركه‌سيب در بازار وجود دارد كه كمتر خاصيت اسيدي دارد. قرص سركه‌سيب از عصاره خشك سركه‌سيب به دست مي‌‌آيد كه در اثر تبخير ميزان مواد اسيدي آن بسيار کم مي‌شود و فقط پلي‌فنول‌هاي كاهنده وزن در آن باقي مي‌مانند. در هر عدد قرص 400 تا 500 ميلي‌گرم ماده موثره كاهنده وزن وجود دارد. كپسول سركه‌سيب نيز موجود است ولي محتويات هر دو يكي است و فقط در ميزان پلي‌فنول و سرعت رها شدن محتويات، اندكي تفاوت دارد. اينكه براي بيماري كپسول و براي ديگري قرص تجويز مي‌شود به اين دليل است كه بعضي بيماران ترجيح مي‌دهند قرص مصرف کنند و برخي ديگر با مصرف كپسول راحت‌تر هستند.

سلامت: همان‌طور كه اشاره كرديد با تبديل سركه‌سيب به قرص، خاصيت اسيدي آن كمتر مي‌شود. آيا مي‌توان گفت همه افراد مي‌توانند از آن استفاده كنند؟

شايعه?هاي بي‌اساسي در اين‌باره وجود دارد كه سركه‌سيب زيان دارد. گاهي فرد ناآگاهي حرف نادرستي را بيان مي‌كند و شايعه با سرعت پخش مي‌شود و ديگران نيز به دليل ترس از عوارض جانبي، از مصرف آن حتي اگر پزشک برايشان تجويز كرده باشد، امتناع مي‌كنند. يکي از اين شايعات رايج، صدمه به پرز روده يا پرز معده است در صورتي كه همان‌گونه كه گفتم در محتويات قرص يا كپسول، قسمت اسيدي حذف شده است و فقط پلي‌فنول‌هاي كاهنده‌ وزن باقي مانده‌اند. حتي شنيده مي‌شود كه افراد مبتلا به بيماري‌هاي كبدي، آرتريت روماتوييد و ميگرن نبايد اين قرص‌ها را مصرف كنند در حالي كه پلي‌فنول‌ها خاصيت آنتي‌اكسيداني بسيار قوي دارند و نه‌تنها صدمه‌اي به بيمار نمي‌زنند بلكه مفيد هم هستند. در مورد مصرف چاي‌ها و دمنوش‌هاي گياهي هم تصورهاي غلطي وجود دارد. چاي و دمنوش‌هاي گياهي هم آنتي‌اكسيدان‌هاي فراوان و تازه دارند كه مصرفشان به سالم ماندن پرزهاي روده كمك مي‌كند.

سلامت: حرف ‌آخر؟

هميشه درصدي از افراد يك جامعه دچار حساسيت و آلرژي به يك ماده‌غذايي هستند، اين ماده‌غذايي ممكن است سركه، قرص سركه‌سيب يا چاي‌هاي گياهي و دمنوش‌ها باشد بنابراين اين افراد در صورت بروز حساسيت و آلرژي حتما بايد از مصرف اين گروه از خوراكي‌ها اجتناب كنند. اگر بيمار مبتلا به آسم قرص سركه‌سيب مصرف كند، دچار تشديد حمله‌هاي آسمي خواهد شد بنابراين اين بيماران به هيچ‌وجه نبايد سركه يا قرص سيب مصرف كنند. البته ساير افراد نيز بايد با مشورت پزشك معالج در صورت لزوم اين قرص را مصرف كنند و مصرف خودسرانه آن درست نيست. اما به طور کلي قرص‌هاي سركه‌سيب كاملا بي‌خطر هستند و يكي از روش‌هاي مفيد براي كاهش‌اشتها در افراد دچار اضافه‌وزن محسوب مي‌شوند اما نكته اينجاست كه اين قرص بايد در كنار كنترل كالري دريافتي يعني پيروي از يك رژيم‌غذايي محدود از انرژي و افزايش فعاليت بدني و البته زيرنظر متخصص مصرف شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 78
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 350
بازدید ماه : 662
بازدید کل : 162605
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->