ADSL
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین تکنولوژی های موجود در دنیا برای اتصال به اینترنت پرسرعت می باشد. بیش از نیمی از کاربران اینترنت در کشورهای پیشرفته از این طریق به شبکه جهانی اینترنت متصل هستند. در این روش با نصب تجهیزات بسیار پیشرفته در مراکز مخابراتی امکان رساندن اطلاعات اینترنتی به مشترک بدون نیاز به شماره گیری و هزینه تلفن در تمام مدت 24 ساعت امکان پذیر می گردد. بدین ترتیب کاربر با پرداخت مبلغی ثابت ( بسته به سرعت مورد تقاضا) همواره از اینترنت با کیفیت و سرعت مطلوب استفاده می نماید. این روش که کم کم جایگزین روش های قبلی مانند dialup (شماره گیری با کارت اینترنت و خط تلفن ) می شود مزایای بسیاری دارد که در زیر به مهم ترین آنها اشاره می شود:

1- افزایش سرعت بین 10 تا 40 برایر خطوط عادی . شما می توانید هنگام ثبت نام سرعت مورد نیاز را بخواهید !

2- عدم نیاز به شماره گیری . شما همواره با یک کلیک به شبکه متصل هستید و نیازی به شماره گیری و پشت خطوط اشغال ماندن نیست !

3- بدون اشغال شدن خط تلفن  . هنگام کار با اینترنت تلفن شما آزاد بوده و به راحتی می توانید به تلفن های خود جواب دهید یا شماره گیری کنید !

4-  بدون هزینه تلفن . مطابق آنچه در بند 3 بالا گفته شد چون اصلا خط تلفن اشغال نمی شود پس هیچ هزینه تلفنی نیز به شما تعلق نمی گیرد !

5- همیشه آنلاین . دیگر ارتباط شما به دلیل تمام شدن شارژ کارت قطع نخواهد شد. شما همواره 24 ساعته با یک کلیک بر روی شبکه جهانی هستید.

6- بدون قطعی . به دلیل ارتباط دائمی شما دیگر هیچگاه با disconnect (قطعی)  خط تلفن حین ارتباط و نیاز به اتصال مجدد مواجهه نمی شوید.

7- بدون هر گونه هزینه اضافی . شما فقط هزینه اشتراک ماهیانه را می پردازید .

8 - پایداری بی نظیر . به دلیل استفاده از خطوط فیبر نوری اینترنت ADSL نسبت به اینترنت E-1  و بیسیم  Wireless پایداری واقعا بالاتری دارد.

10 - امنیت بسیار بالا . به دلیل تکنولوژی های پیشرفته رمز گذاری و اینکه اطلاعات هر مشترک فقط بر روی زوج سیم اختصاصی او منتقل می شود  نسبت به سایر روش ها مانند اینترنت بیسیم که اطلاعات و امواج در محیط پخش می شود ADSL  از امنیت بسیار بالاتری برخوردار است.

در واقع ADSL ترکیبی از قیمت مناسب اینترنت Dialup (کارتی -تلفنی) و سرعت بالای اینترنت Wireless (بیسیم) است و بر خلاف اینترنت بیسیم که به تجهیزات گران قیمتی مانند آنتن و مودم مخصوص نیاز دارد در این روش لازم نیست هیچ هزینه ای بابت تجهیزات آن پرداخت کنید.

براى اتصال به اينترنت با استفاده از خطوط ‌تلفن استاندارد (زوج سيم مسى ) در كنار سيستم معروف و آشناى  Dial up، روش‌هاى ديگرى هم وجود دارد، مانند استفاده ازمودمهاى كابلى‌، شبكه محلى و يا فناورى (DSL(Digital Subscriber Line و بى‌سيم (Wireless). فناورى‌ ADSL يكى از مناسب‌ترين و باصرفه‌ترين راهكارهاى دسترسى به اينترنت پر‌سرعت و مقابله با مشكلات سيستم‌هاى اتصال معمولى ‌‌Dial up است‌!

Asymmetric-DSL يا‌ ADSL،‌ ‌يكى از فناورى هاى رده‌ xDSL است.DSL ياخطوط اشتراك ديجيتالى‌با استفاده از كابلهاى تلفن معمولى،‌امكان بهره‌گيرى از سرعت بالا را براى اتصال به اينترنت فراهم مى‌كند‌DSL .امكانات و روش‌هاى گوناگونى براى مصارف خانگى فراهم مى‌كند كه مناسب‌ترين آنها روش خطوط ديجيتال نامتقارن يا‌‌ADSLاست. در اين روش با بهره‌گيرى از نوعى خاص مدولاسيون، پهناى باند قابل‌استفاده برروى كابل تلفن به باندهاى فركانسى متفاوتى تقسيم و هر سيگنال فركانسى (صوت ، ارسال و دريافت داده‌هاى ديجيتالى) در يك باند صورت مى‌پذيرد.

بدين‌صورت در هنگام اتصال به اينترنت ديگر خط تلفن براى مكالمات صوتى اشغال نخواهد بود و امكان تبادل صوت و تصويرنيز وجود خواهد داشت .

در‌‌ADSL سرعت ارسال اطلاعات با سرعت دريافت اطلاعات مساوى نخواهد بود، در بالاترين سطح تئورى، امكان دريافت اطلاعات (DownStream) با سرعتى در‌حدود ‌‌8mbps و ارسال داده‌ (UpStream) با سرعتى معادل ‌640‌mbps فراهم مى‌شود. دقيقا بدين‌خاطر از‌‌ADSL بانام نامتقارن ياد مى‌شود. بصورت عملى يك كاربرخطوط ‌ADSL مى‌تواند با سرعتى در‌حدود ‌‌2mbps دريافت و‌‌256mbps ارسال اطلاعات برروى اينترنت داشته باشد. در استفاده از اينترنت با فناورى‌ ADSL از‌Dial up وشماره‌گيرى و انتظار براى اتصال يا قطع ارتباط خبرى نخواهد بود‌و شما بصورت دائمى با مركز‌‌ISP و در نهايت شبكه اينترنت متصل خواهيد بود. با روشن كردن كامپيوتر خود اتصال شما به اينترنت برقرار مى‌شود.

اولين دستاورد‌ ADSL بهره‌گيرى از خطوط تلفن معمولى و شبكه ارتباطى آماده خواهد بود و در نتيجه نيازى به سيم‌كشى و تجهيزات جديد مخابراتى نيست.

عدم اشغال خط‌تلفن در هنگام اتصال به اينترنت، امكان استفاده از اينترنت پر‌سرعت به نسبت روشهايى مانند‌ Dial up برروى سيستم هاى خانگى و شركتهاى كوچك كه از امكانات پيشرفته‌اى برخوردار نيستند، اتصال دائمى به شبكه اينترنت بدون نياز به شماره‌گيرى و اشغال بودن خط ، هزينه كم در نصب و راه‌اندازى و خريد تجهيزات، كاهش هزينه و عدم نياز به تجهيزات اضافى براى كاربران خانگى در استفاده از اينترنت و راه اندازى آسان و سريع از ديگر مزاياى مهم ADSL‌ است.
 

ADSL چگونه كار مى‌كند؟
زوج‌سيم مسى تلفن شهرى از محدوده فركانسى ميان صفر‌ تا ‌‌2 مگاهرتزپشتيبانى مى كند كه از اين ميان فقط براى كاربردهاى شهرى تلفن ثابت(PSTN) از پهناى باند 4 ‌كيلوهرتز پشتيبانى مى‌شود. بدين‌معنى كه هنگام استفاده از تلفن معمولى حداكثر باند فركانسى‌4‌كيلو هرتز مورد استفاده قرار گرفته و مابقى باند بلا‌استفاده مى‌ماند.


ADSL با‌بكار‌گيرى‌تكنولوژيهاى‌مدولاسيون‌‌تقسيم فركانسى و فشرده سازى اطلاعات‌‌‌‌ اين امكان را بوجود مى‌آورد كه سيستم شماره‌گيرى تلفن بتواند از پهناى باند ‌‌4 ‌كيلوهرتز خود استفاده كند و مابقى باند فركانسى آزاد براى اتصال به اينترنت و تبادل اطلاعات ميان كاربر و مركز خدمات‌ ADSL استفاده شود. استفاده از محدوده فركانس‌‌4‌كيلوهرتزى نمى‌تواند بيشتر از56kbps سرعت در‌اختيار كاربران قرار دهد و بااستفاده از يك پهناى باندى معادل ‌‌2 مگا هرتز ميتوان تصور كرده كه چه‌مقدار بر سرعت تبادل اطلاعات افزدوه مى‌شود (چيزى در حدود ‌‌500‌‌ برابر) و در اين حالت است كه ميتوان به سرعت‌هاى 8mbps و حتى خيلى بالاتر دست يافت (تكنولوژى هاى جديدتر‌ADSL قادر به ارائه سرعت‌هايى بيش از‌‌‌‌20mbps مى‌باشند). در عمل ‌ADSL از پهناى باند‌فركانسى‌ 30KHz تا ‌‌138KHz براى ارسال اطلاعات و باند فركانسى 138KHz تا ‌‌1.1Mhz براى‌گرفتن اطلاعات استفاده مى‌كند.

سازندگان تجهيزات‌‌ADSL معمولا از دو استاندارد تقسيم سيگنال فركانسى استفاده مى‌كنند‌:DTM وCAP،‌استاندارد قديمى‌ CAP با تقسيم كردن تمام پهناى‌باند به سه بخش مجزا، به مكالمات تلفنى باند صفر تا ‌4 كيلو هرتز را اختصاص مى‌دهد و براى ارسال‌داده (Upstream) محدوده ‌‌25 تا ‌‌160كيلوهرتز ودريافت اطلاعات از باند ‌‌240 كيلوهرتز به بالا صورت خواهد گرفت. بنابراين در نهايت اين شيوه از سه كانال مجزا استفاده مى‌كند. استاندارد DTM با تقسيم‌كردن پهناى‌باند به‌‌247 ‌كانال مجزا و اختصاص كانال‌هايى براى دريافت و ارسال داده‌‌‌ انعطاف‌پذيرى بيشترى را در كيفيت سرويس بوجود مى‌آورد. ولى درعوض پياده‌سازى به مراتب پيچيده‌ترى دارد.
 

تجهيزات ADSL
فارغ از تجهيزات مخابراتى تكنولوژى‌هاى ‌‌DSL بطور ساده در يك نگاه مى‌توان گفت‌ ADSL از دو دستگاه خاص استفاده مى‌كند: يك دستگاه معروف به مودمهاى‌ DSL در محل مشتركين و دستگاه DSL Access Multiplexer (DSLAM) در محل شركت ارائه دهنده خدمات. ADSL مودمهاى ‌‌DSL كه با نام ATU-R نيز از آنها ياد‌مى‌شود، مسئوليت برقرارى اتصال ميان كامپيوتر مشترك را با خط‌ DSL برعهده دارند. اين نوع از مودمها معمولا با‌ USB و يا پورت اترنت ‌‌10base-T به كامپيوتر كاربر متصل مى‌شوند DSLAM . با جدا سازى باندهاى فركانسى 4‌كيلوهرتزى از ديگر پهناى باند براى هر خط اتصالى ADSL امكان ارتباطات كاربران و اتصال به تجهيزات مجتمع پر‌سرعت را براى اينترنت در مراكز ارائه خدمات‌ADSL فراهم مى‌كند.

فركانس باند ‌‌‌4kbps نيز به سمت سوئيچ‌هاى مخابراتى هدايت مى‌شود. به هر DSLAM صدها زوج‌سيم متصل مى‌شود كه درنهايت بسوى يك اتصال اينترنت با پهناى باند خيلى‌زياد هدايت مى‌شوند و تا وقتى اين پهناى‌باند‌اشباع نشده است، مشترك مى‌تواند به ‌صورت يكنواخت و با سرعت‌بالا از اينترنت استفاده كند. در سمت مشترك، گاهى نياز است كه از يك‌دستگاه فيلتر جداكننده بنام ‌‌Splitterنيزاستفاده شود تا ميان باند‌فركانسى صدا براى مكالمات تلفن با اطلاعات ‌ت ADSL داخل بوجود نيايد.

ضمناً شما می‌ توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک مقابل مراجعه نمائید : Asymmetric Digital Subscriber Line


منبع : Earthlink


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:فناوری اطلاعات,مقالت فناوری,ADSL,
ارسال توسط هادی احمدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 152
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 424
بازدید ماه : 736
بازدید کل : 162679
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->