تست به روش مايعات نافذ
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

تست به روش مايعات نافذ

اين روش آزمون را مي توان براي عيب يابي بسياري از قطعات، به شرط آنکه عيوب به سطح قطعه راه داشته باشند، به کار گرفت. مباني آزمون عبارتست از نفوذ يک مايع در عيوب (منافذ) سطحي در اثر جاذبه موئينگي، و مشاهده ترکهاي سطحي با چشم غيرمسلح پس از انجام عمليات ظهور برروي مايع نافذ به منظور نمايان شدن کامل ترکها، مايع نافذ با يک ماده رنگي روشن رنگ آميزي شده يا ماده اي فلورسانت به آن افزوده مي شود. در حالت نخست ، ماده رنگي معمولا" قرمز است و سطح پس از افزودن ماده ظاهر کننده، با نور معمولي هم قابل رويت خواهد بود، ولي در حالت دوم قطعه را بايد در نور فرا بنفش مورد بازرسي چشمي قرار داد.
زمان و نحوه بهره گيري از اين آزمون دقيقاً معلوم نشده است ولي يکي از نخستين شکلهاي اعمال آن استفاده از دوده بر روي سطح لعابي ظروف سفالي براي مشاهده ترکهاي لعاب کاري گزارش شده است. در اين روش، دوده در ترکها وارد شده و مرز آنها را بوضوح مشخص مي کرد. اين روش سپس براي تزئين ظروف سفالي مورد استفاده قرار گرفت.
زمينه پيدايش بازرسي مايع نافذ با تکنيک نفت و گچ همراه است. عيب يابي ترکها در قسمت لوکوموتيو راه آهن بطريق زير انجام ميگرفت. اول قطعات را چند ساعت در نفت غوطه ور ساخته و بعد از تميز کردن نفت اضافي با کهنه آغشته به پارافين، يک رنگ سفيد اعمال ميشد. رنگ مخلوطي از الکل چوب و گچ است که وقتي خشک شود، از آن پودر سفيد ريز بدست مي آيد. نفتي که از سطح قطعه کار داخل ترکها شده، از سوراخ ريز به بيرون تراوش کرده و در داخل گچ مانند باريکه سياه قابل ديدن (مرئي) مي باشد.
مباني آزمايش
روش بازرسي فوق الذکر شامل پنج مرحله اصلي بشرح زير است:
- آماده سازي سطح
- استفاده از مايغ نافذ
- پاک کردن مايع اضافي از روي سطح
- ظاهر سازي (انجام مرحله ظهور)
- مشاهده و بازرسي سطح
آماده سازي سطح
تمام سطح مورد آزمايش بايد کاملاً تميز شده و پيش از اعمال روش کاملاً خشک شود، لازمه موفقيت در آزمون اين است که سطح از چربي  آب، روغن و ديگر مواد آلوده کننده عاري باشد.
استفاده از مايع نافذ
پس از آماده شدن سطح، مايع نافذ با روش مناسب به نحوي بر آن عرضه مي شود که سطح از غشائي پيوسته از مايع پوشيده گردد. مايع بايد به مدت کافي، براي نفوذ در عيوب سطحي، در روي قطعه بماند.
پاک کردن مايع اضافي
پس از نفوذ مايع در عيوب سطحي، قطعه بايد از مايع اضافي پاک شود. برخي از مايعات نافذ را ميتوان با آب شست، ولي برخي از آنها را بايد با به کارگيري حلال هاي خاص زدوده کرد. در هر حال شستن يکنواخت سطح، به منظور موثر بودن بازرسي ، لازم مي باشد.
استفاده از ماده ظهور
مرحله ظهور براي نمايش واضح عيوب ضرورت داشته و معمولاً از پودر نرم گل سفيد بعنوان ماده ظاهر کننده استفاده مي شود. اين ماده را ميتوان بصورت خشک بکار بردولي غبارات آن اغلب در يک مايع فرار به صورت دوغاب درآمده و پس از افشانده شدن برروي سطح، لايه يکنواخت و نازکي از آن سطح قطعه را مي پوشاند. مايع
نافد درون منافذ سطحي ، در اين مرحله به آهستگي به منافذ دورن پودر گل کشيده شده و پخش شدن نافذ در ماده ظاهر کننده ، مرز عيوب سطحي را به روشني و به اندازه اي بزرگتر از اندازه واقعي آنها نشان خواهد داد. هنگامي که از نافذ رنگي استفاده شود ، رنگ آنبايد با لايه گل سفيد روي سطح قطعه کنتراستي محسوس ايجاد نمايد، اگر از مايعات نافذ فلورسانت استفاده شود، مي توان مرحله ظهور را نيز در مواردي حذف نمود.
مشاهده و بازرسي
پس از گـــذشت زمــان لازم براي برگشت مايع نافذ به درون ماده ظاهر کننده، سطح قطعه مورد بازرسي قرار مي گيرد. آزمون با مايعات رنگي در شرايط نوري بسيار دقيق (با نور قوي) انجام مي گيرد، ولي بازرسي با مايعات داراي خاصيت فلورسانس در نور فرابنفش انجام ميشود، در اين حالت مايع نافذ از خود نور مربي گسيل داده و مرز عيوب به نحوي روشن و واضح مشخص ميشود، پنج مرحله اساسي روش مايعات نافذ در شکل زير نشان داده شده اند.

 

 
1- تميزکردن و آماده سازي سطح
به منظور هرچه دقيق تر بودن نتايج بازرسي با مواد نافذ، لازم است سطح قطعه مورد آزمايش کاملاً تميز باشد. در صورت تميز نکردن سطح، به نحو مطلوب، ممکن است برخي از عيوب به خاطر نفوذ نکردن مايع در آنها (در اثر بسته بودنشان) و همچنين نزديکي سطوح کثيف به دهانه عيوب و جذب مايع نافذ بوسيله آلودگيها، قابل تشخيص نباشد. به علاوه ممکن است مايع نافذ با برخي از آلودگيهاي سطحي وارد واکنش شده و در نتيجه قابليت نفوذ آن به ترکهاي ريز کاهش يابد.
براي تميز کردن سطح مي توان از روشهاي متنوع؛ بطور مجزا و يا همزمان، استفاده کرد. انتخاب روش به طبيعت قطعه، نوع آلودگي سطحي و تعداد قطعاتي که بايد بازرسي شوند بستگي خواهد داشت. برس زني ، شن پاشي خشک يا تر و تميزکاري سايشي در استوانه هاي دوار از جمله روشهائي هستند که مي توان آنها را براي زدايش پوسته هاي اکسيدي نازک ، گدازه هاي جوشکاري چسبيده به سطح و آلودگي هاي سطحي مورد استفاده قرار داد. تميزکاري فراصوتي نيز در هنگامي که با تعداد زيادي از قطعات کوچک سرو کار داريم روشي مناسب به حساب مي آيد.
چربي و روغن با استفاده از حلال ها، آب تحت فشار و بخار تميز مي شود. همچنين مي توان از روشهاي تميزکاري شيميائي نيز بهره گيري کرد، محلولهاي قليائي براي زدودن روغن ها، چربي ها و لايه هاي سطحي کربن منـــاسب بــوده و براي تميزکردن سطح از پوسته هاي ضخيم اکسيدها از محلولهاي اسيدي قوي استفاده مي شود.
2- مايع نافذ
بعد از تميزکاري و آماده کردن، مرحله بعدي بکار بردن ماده اي است که در يک زمان مناسب وارد هر نوع عيبي که به سطح راه دارد بشود. در استانداردهاي مختلف مدت زمان مناسب ارائه شده است.براي نمونه در استاندارد 6443 BS اين زمان ده دقيقه درنظر گرفته شده است. زمان متوسط تماس مايع نافذ با قطعه کار بين 20 تا 30 دقيقه است. مايع نافذ جديد به ندرت زماني طولاني نياز داشته و احتمال تبخير آن در درجه حرارت محيط نيست.
هنگامي که بازرسي تعداد زيادي قطعه کوچک را مورد آزمايش قرار ميدهد ، غوطه ور کردن قطعات در مخزن حاوي نافذ معمولاً مناسب ترين روش مي باشد. قطعات را پيش از وارد کردن به مخزن بايد کاملاً تميز و خشک کرد، زيرا آب و يا محلول تميز کننده باقيمانده برروي سطح ، نفوذ مايع در عيوب را دچار وقفه ساخته و به علاوه مايع را آلوده خواهد ساخت. در خلال غوطه ور کردن قطعه بايد دقت کافي در جلوگيري از تشکيل تله هوا مبذول شده و تمــام سطــوح قطعه کاملاً تر شود، معمولاً قطعات به مدت از پيش تعيين شده اي غوطه ور و سپس شسته مي شوند. در اين مرحله بايد اطمينان حاصل کنيم که مايع نافذ از تمام تورفتگي ها و مجاري قطعه گذشته و خارج شده است. قطعاتي که روي سطحشان داراي مايع نافذ باشند بايد پس از خشک کردن ، مجدداً غوطه ور شوند.
به آب بستن به صورت سيلاب معمولاً براي آزمايش بخش هاي گسترده اي از سطح يک قطعه مورد استفاده قرار مي گيرد، در اينجا مايع نافذ با فشار کم و به نحوي پاشيده مي شود که از پودر شدن آن جلوگيري گردد. در اين مورد بايد دقت شود که مايع تمام سطح مورد آزمايش را بپوشاند و سطح در تمام مدت نفوذکردن مايع در آن ؛ به حالت تر باقي بماند.
هنگامي که بازرسي قطعات منفرد مورد نظر بوده و يا آزمايش در جا انجام گيرد، نافذ به وسيله برس و يا پاشيــدن با افشاننده اي بادي بر سطح قطعه اعمال مي شود. اگر شکل قطعه پيچيده باشد برس زني ترجيح داده
مي شود. در اين مورد نيز مانند روش سيلابي بايد از خشک شدن مايع نافذ بر روي سطح جلوگيري شود.
خصوصيات مايع نافذ
براي موفقيت آميز بودن بازرسي با مايعات نافذ، لازم است اين مواد از ويژگيهائي که ذيلاً مورد توجه قرار مي گيرند برخوردار باشند. معمولاً و در عمل، فرمولهاي مواد نافذ به نحوي انتخاب مي گردد که ترکيب بهينه اي از پارامترهاي مورد لزوم را دارا باشند:
قابليت نفوذ
مايع نافذ بايد از قابليت ورود (نفوذ) در نقايص و عيوب کاملاً ريز سطحي و همچنين ديگر مجاري سطح قطعه برخوردار باشند.
قوام
مايع نافذ بايد قابليت ترکنندگي خوبي داشته و بتواند لايه اي پيوسته در روي سطح ايجاد نمايد، به علاوه بايد قادر باشد در مدت معيني به درون منافذ و عيوب سطحي کشيده شود.
سياليت
گذشته از ويژگيهاي بالا، مايع نافذ بايد قابليت جاري شدن از مجاري درون قطعه را دارا بوده و در همين حال مقدار بسيار ناچيزي از آن از درون عيوب بيرون کشيده شود.
قابليت حل کنندگي
در صورت لزوم بايد مايع نافذ بتوان با انحلال مواد آلوده کننده سطح و درون عيوب، از ميان آنها راه باز کرده و عيوب را پرنمايد.
پايداري
مايع نافذ بايد در دامنه وسيعي از دما و رطوبت پايدار بوده، تشکيل کف ندهد و به علاوه مواد فرار آن در زمان انبار شدن در مخازن نگهداري بايد از بين نرود.
قابليت شستشو
ماده نافذ بايد به سادگي از سطح قطعه شسته شده و در عين حال، مقداري از آن که به درون عيوب وارد شده نبايد تحت تأثير قرار گيرد.
ويژگيهاي خشک شوندگي
مواد نافذ بايد در مقابل خشک شدن و بيرون کشيده شدن کامل از عيوب، در خلال خشک کردن قطعه با هواي گرم و پس از شستشوي سطح، مقاوم باشند. در حالت ايده آل، گرما بايد برگشت مايع به سطح قطعه را تسهيل کرده و بنابراين به نمايان شدن عيوب کمک نمايد.
انواع مايع نافذ
مايعات نافذ از لحاظ نحوه پاک شدن از سطح و ماهيت رنگ آنها تقسيم بندي ميشوند.
متداولترين مايعات نافذبا توجه به نحوه شستشوي آنها از سطح که مورد استفاده قرار مي گيرندبقرار زير مي باشند:
سيستم قابل شستشو با آب(water washable)
ايــن سيستم که از مايعات داراي خاصيت فلورسانس و يا رنگي بهره مي گيرد طوري طراحي شده که مي توان مايع را مستقيماً ، به کمک آب، از سطح قطعه پاک کرد ، از اينرو فرآيند بازرسي سريع و از کارآئي بالائي برخوردار است. عمليات شستشوي سطح، به خصوص اگر با افشاندن آب انجام گيرد، بايد کاملاً با دقت همراه باشد. در يک سيستم خوب و کارآمد، شرايط و عوامل موثر از قبيل فشار و دماي آب ، مدت زمان شستشو، شرايط سطحي قطعه و ويژگيهاي مايع براي شسته شدن بايد بهينه شوند. البته در اين شرايط هم امکان شستشوي مايع درون عيوب کوچک منتفي نمي شود.

سيستم همراه با امولسيون سازي(post emulsifier)
اگر آشکارسازي عيوب کوچک سطحي ضرورت داشته باشد معمولاً از مايعات با حساسيت زياد که با آب شسته نمي شوند استفاده مي شود. اين قبيل نافذها داراي پايه روغني بوده و پاک کردن آنها احتياج به انجام يک مرحله اضافي، يعني امولسيون سازي ، دارد. ماده امولسيون ساز بعد از اعمال ماده نافذ و گذشت زمان کافي براي جذب آن در عيوب، افزوده ميشود. مزيت اصلي اين سيستم اين است که ماده امولسيون ساز باعث حل شدن مازاد ماده نافذ در آب شده و شستشو با آب را امکان پذير مي کند. در صورتيکه فرآيند کار دقيقاً کنترل شود، ماده نافذ درون عيوب دست نخورده مانده و معمولاً عيوب کوچکي که، اغلب به خاطر شسته شدن ماده نافذ قابل تشخيص نيستند، با بکارگيري اين روش قابل رويت خواهند بود.
علي رغم مزيت ياد شده، اين سيستم به خاطر گران قيمت بودن مواد نافذ و امولسيون ساز و طولاني تر بودن زمان کار، روش بازرسي نسبتاً هزينه زا مي باشد، و بکارگيري آن نيز به وسائل نقليه بيشتر و فضاي زيادتري دارد.
سيستم قابل شستشو با حلال(solvent)
اغلب ضرورت ايجاد مي کند که تنها بخش کوچکي از سطح قطعه بازرسي شده و يا به جاي انجام بازرسي در ايستگاههاي آزمون متداول، اينکار " درجا " صورت گيرد. در اينگونه موارد از مايعات نافذ قابل شستشو با حلال استفاده ميشود، و معمولاً براي تميز کردن اوليه سطح و زدايش نافذ مازاد، از يک نوع حلال استفاده مي شود.
مواد حلال به دو گروه قابل اشتعال و غير قابل اشتعال تقسيم مي شوند. تميز کننده هاي قابل اشتعال از جنبه آتش سوزي خطرناک بوده ولي از هالوژن عاري مي باشند، در حاليکه گروه دوم از حلال هاي هالوژني مي باشندو بنابراين به کار بردن آنها در فضاي بسته (به خاطر سمي بودنشان) توصيه نمي شود.
مايعات نافذ از لحاظ مواد رنگي آن به دو نوع اصلي تقسيم مي شوند:
مايع نافذ با زمينه رنگي
مايعات نافذ با زمينه رنگي معمولاً قرمز رنگ هستند. وقتي که روشنائي روز کافي است يا روشنائي مصنوعي لامپ موجود باشد و امکان استفاده از نور ماوراء بنفش به خاطر دسترسي به منبع آن نباشد از اين نوع مايع نافذ استفاده ميشود. براي مايع نافذ قرمز از ظهور پاششي سفيد رنگ استفاده ميشود زيرا در زمينه سفيد علائم قرمز به وضوح مشخص مي گردد. جاي طبيعي استفاده از مايع نافذ با کنتراست رنگي در کارگاه است که در آن آزمايشات ساختماني و جوشکاري انجام مي گيرد. اين مايع نافذ قابل شستشو با آب نيزمي باشد و براي ريخته گري خشن به ندرت از آن استفاده مي شود.
مايع نافذ فلورسنت
بيشتر استفاده مايع نافذ فلورسنت در کارخانجات روي قطعات ريخته گري، آهنگري ، قطعات دقيق، آلياژ آلومينيوم ، فولادهاي ضدزنگ و غيره انجام مي گيرد. شستشوي مايع نافذ اضافي با آب بوده و از پاک کننده ها نيز ميتوان استفاده نمود. مايع نافذ فلورسنت بيشتر از مايع نافذ زمينه رنگي، حساس بوده و ده برابر زمينه قرمز قابل ديدن است و اين بخاطر آن است که بازرسي در اطاق تاريک انجام ميگيرد و اپراتور عيوب درخشاني در زمينه سياه و تاريک مي بيند.
روش بکار بردن مايع نافذ
روشهاي بکار گيري مايع نافذ مختلف بوده و بستگي زيادي به محيط کار دارد. معمولترين روش بکارگيري مايع نافذ زمينه رنگي با پاشش مخزن هاي کاري است (AEROSOL) . روش اعمال مايع نافذ اساسي نبوده و در حقيقت کاملاً مي تواند مختلف و درهم باشد ، به شرطي که از خطر آلودگي مواد خارجي اجتناب شود. نحوه بکار بردن مايع نافذ وقتي که از مجموعه قابل حمل استفاده ميشود، مهم نيست ولي بايد تمام سطح ناحيه بازرسي به دقت ملاحظه شود.
3- پاک کردن مايع اضافي از روي سطوح
بعد از اينکه مايع نافذ در يک زمان قابل قبول بر روي سطح مورد آزمايش قرار گرفت، مقدار اضافي آن بايد پاک شود. البته اين امر نبايدبر مايع نافذي که داخل نواقص و عيوب نفوذ کرده تأثيرداشته باشد.
اين امر حياتي است که سطح نبايد زياد شسته شود تا داخل نواقص نيز پاک شده و مايع نافذ از آن خارج گردد. بهرحال بدون شستن درست و کافي مايع نافذ اضافي يک زمينه قوي باقي مانده و کنتراست و وضوح بين نواقص و سطح آزمايش را کاهش مي دهد.
انتخاب نوع مايع نافذ و روشي که استفاده مي شود بوسيله سه عامل زير مشخص مي شود:
الف – نوع نواقصي که انتظار مي رود
ب - شکل هندسي قطعه کار
ج - برداشت سطح تمام شده قطعه کار (مقدار همواري)
حداقل اندازه نقص که ميتواند بوسيله مايع نافذ فلورسنت عيب يابي شود بوسيله مقدار ناهمواري سطح قطعه کار محدود مي شود.
ماده نافذ اضافي روي سطح قطعه، معمولاً با ماليدن پارچه اي پنبه اي و آغشته به حلال بر روي آن پاک مي شود. در صورت امکان بايد از تکنيکهاي شستشوي سيلابي پرهيز شود، زيرا در اينصورت بيرون کشيده شدن نافذ از عيوب نيز متحمل خواهد بود. اگر اين روش آزمون با دقت و رعايت دستورالعمل هاي لازم انجام گيرد داراي حساسيت چشمگيري خواهد بود. در عين حال بايد توجه داشت که هزينه اعمال آن نسبتاً زياد مي باشد، زيرا قيمت مواد بالا و فرآيند کارگر طلب است.
4- ماده ظهور
مرحله ظاهر سازي بحراني ترين بخش فرآيند بازرسي به شمار مي رود. با به کارگيري ظاهر کننده هاي مناسب مي توان عيوب مرزي را که در صورت بکارگيري ظاهر کننده نامناسب مشخص نمي شوند پيدا کرده و به وجود عيوب بسيار ريز پي برد. بعلاوه بکار بردن چنين موادي زمان بازرسي را در اثر شتاب دادن به پيدايش نشانه هاي سطحي عيوب کاهش خواهد داد.
به منظور دستيابي به شرايط بهينه بازرسي، مواد ظاهر کننده براي بکار بردن با نافذهاي مشخص ساخته مي شوند. از اينرو است که بايد از ظاهر کننده ها و نافذهاي داراي سازگاري استفاده شود، در غيراينصورت ممکن است ظاهر کننده هيچگونه تأثيري بر نافذ باقي نگذارد. براي آن که يک ظاهر کننده بتواند عملکرد مناسب داشته باشد،
ماده ظهور انواع مختلفي بشرح ذيل دارد که لازم است ترکيبي بهينه از شرايط و ويژگيهارا دارا باشد:
ماده ظهور پودر خشک
معمولاً ماده ظهور پودر خشک فلورسنت نمي باشد، سبک و کرکي بوده و خاصيت جذب بالائي داشته و به سطح فلزي خشک مي چسبد، ولي به سطح خيس بهتر مي چسبد . بنابراين بطورکلي براي خروج مايع نافذ از عيوب مناسب است.
پودر خشک در نور سفيد به سختي ديده مي شود، اما در اطاق تاريک زير نور ماوراءبنفش کنتراست فلورسنت درخشاني دارد و بهمين علت براي سيستم فلورسنت مناسب نيست.
بعلت طبيعت جاذب الرطوبه آن اگر مقدار قابل ملاحظه اي استنشاق يا بلعيده شود، مجراي بيني، گلو را خشک مي کند . مضر نيست اما ناراحتي ايجاد مي نمايد. کم و بيش بهتر است هنگام کار با آن احتياط شود.
مايع ظهور بدون آب
اين مايع را اغلب اوقات ماده ظهور باحلال معلق کننده مي نامند. معمولترين حلال تري طروانان 1-1-1 مي باشد. اگر چه سلفور يا هالوژن آزاد با مواد قابل اشتعال همچون آستن و نفت نيز استفاده مي شود.
اين نوع ماده ظهور معمولترين ظهوري است که با مايع نافذ زمينه رنگي استفاده مي شود اين ماده يک زمينه سفيد رنگ ايجاد مي کند که عيوب را به آساني قابل رويت مي نمايد.
مايع ظهور آبي
ماده ظهور آبي را ميتوان بدو بخش قابل تعليق و قابل حل تقسيم نمود. نوع قابل تعليق آن بصورت پودر سفيد خريداري شده و به نسبت درست مخلوط مي گردند. مخلوط خيلي رقيق آن براي آزمايش فلورسنت استفاده ميشود. مرتباً بايد آنرا بهم زد تا مواد معلق يکنواختي خود را حفظ کنند.
نوع قابل حل، اين نوع ماده ظهور در آمريکا کاملاً متداول است. اما در اروپا توجه کمي به آن نشان مي دهند، بصورت دانه هاي ريز فروخته مي شود. در حقيقت يک نوع نمک قابل حل در آب مي باشد و وقتي با آب حل شد رنگ حصيري مي گيرد.
اگر قطعه کار با مايع ظهور خيس شود و خشک گردد، سطح آن به سختي در نور عادي آشکار مي گردد. اين نوع ظهور محدود به فلورسنت مي باشد.
پاشش ماده ظهور به روشهاي گرد باد پودر خشک ، ايروسل يا پيستوله هاي بادي انجام مي گيرد.
5- بازرسي
1-انجام بازرسي :
قطعه کار بايد بمحض اعمال ماده ظهور بازرسي مي گردد. مخصوصاً اين عمل زماني که از مايع ظهور معلق در حلال استفاده ميشود ، ضروري است. مايع نافذ بعضي اوقات مي تواند سريعاً از يک شکاف خارج شده و سوراخ و عيوب هم جوار خود را مسدود سازد. بازرسي قطعاتي که در داخل کابينت ماده ظهور زده ميشوند و يا ماده ظهور آن آبي است، خيلي دشوار مي باشد. بهرحال بعنوان يک اصل زمان ظهور از صفر تا 30 دقيقه تغيير ميکند. بعضي بازرسان پيشنهاد مي کنند زمان ده دقيقه براي ظهور کافي است، اما نظر عمومي بين 20 تا 30 دقيقه است. که رعايت آن رضايت بخش مي باشد.
2-تميز کاري و محافظت بعد از آزمايش
اغلب لازم است باقي مانده مواد آزمايش از قطعه کار تميز شود . بهرحال در بعضي حالات وقتي که يک رنگ با کيفيت بالا براي سطح قطعه کار بکار مي رود طبيعي است سطح آن از مايع نافذ و باقي مانده ماده ظهور زدوده شود.
براي زدودن مايع نافذ بهتر آنست که اول يک ضخامت تري از پوشش مايع ظهور غيرآبي اعمال شود و وقتي خشک شد با برس نرم برس زده شود و بالاخره در داخل حلال زداينده و شوينده غوطه ور ساخته يا به آن پاشيده شده تا کاملاً خيس شود.
اگر قسمتهاي پيچيده اي مورد آزمايش قرار مي گيرد ، بايد با آب گرم مخلوط با حلال باقي مانده، مواد ظهور را پاک نمود. در قطعاتي که با روش فلورسنت آزمايش مي شوند، از پودر خشک بعنوان ظهور استفاده مي شود در آن صورت بايد با هوا تميز گردد. اين عمل تميزکاري با حلال سرد يا مايع داغ ضدگريس ممکن است دنبال گردد. يک نکته را به خاطر بسپاريم که زدودن جامدات با مايع و بخار ضد گريس دشوار است.
3-محافظت
وقتي بازرسي مايع نافذ کامل شد، سطح مورد آزمايش بطور ثابتي به آلودگي هاي خارجي آسيب پذير است. در حقيقت بسياري از آزمايشات ممکن است هزينه بالائي داشته باشند. محافظت حتي با روغن سبک ضد رطوبت از احتياطات به جائي است . در اين دفتر آموزشي روشهاي مناسب محافظت بررسي نمي گردد و ميدان عمل آن نيست. کافي است بگوئيم که محافظت با موادي که بکار مي بريم بايد سازگار باشد.
مزايا، محدوديت و دامنه کاربرد
با توجه به عدم نياز به سيستم هاي الکترونيک، فرآيند آزمون با مايعات نافذ ساده و تجهيزات آن نيز در مقايسه با ديگر روشها ارزانتر مي باشد. همچنين سازماندهي روشها و استــانداردهـــاي بازرسي براي محصولات و فرآورده هاي گوناگون معمولاً ساده تر از روشهاي پيشرفته تر است.
اين روش را ميتوان براي بازرسي تمام مواد، بجز مواد متخلخل، بکار گرفت و در برخي از موارد حساسيت آن از روش ذرات مغناطيسي هم بيشتر مي باشد. روش مايعات نافذ براي قطعات به هر شکل و اندازه مناسب بوده و براي بازرسي کيفيت محصولات نيمه ساخته و کامل شده و همچنين بازرسي جريان عادي قطعات در زمان کار نيز مناسب مي باشد. در اين حالت بازرسي ممکن است درجا و بدون نياز به پياده کردن سازه هاي پيچيده انجام شود و يا مشتمل بر بازرسي قطعات پياده شده غيرقابل دسترسي (پنهان) يک مجموعه، مثلاً قطعات موتور يک هواپيما در زمان تعمير اساسي باشد.
محدوديت واضح و اصلي روش مايعات نافذ اين است که تنها از عهده بازرسي عيوب سطحي بر مي آيد و عيوب زير سطحي را بايد با ديگر روشهاي غيرمخرب تشخيص داد. ديگر عوامل موثر در محدوديت دامنه عملکرد اين روش ناصافي سطح و متخلل بودن ماده است، بخصــوص تخــلخل مي تواند نشانه هائي را، که هريک از آنها مي توانند اشتباهاً يک نقص به حساب آيند، ايجاد نمايد.وديگر آنکه record دائمي ندارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط هادی احمدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 171
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 443
بازدید ماه : 755
بازدید کل : 162698
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->