بیماری های پوستی
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

 

بیماریزایی

به طور معمول، سلولهای پوستی بعد از گذشت یک ماه بالغ شده و میریزند. در عارضه پسوریازیس، بلوغ سلولها سرعت میگیرد و فقط سه الی چهار روز طول میکشد. از آنجا که لایه زیرین سلولهای پوستی زودتر از حالت طبیعی تقسیم میشوند، سلولهای مرده در پوستههای ضخیمتر روی خارجیترین لایه پوست (که برونپوست نامیده میشود) جمع میشوند.
انواع پسوریازیس

  • پسوریازیس پلاک مانند (به انگلیسی: (Plaque Psoriasis (psoriasis vulgaris) شایعترین نوع بیماری پسوریازیس میباشد. حدود 80 درصد کسانی که پسوریازیس دارند دچار این نوع عارضه هستند. این نوع با زخمهای قرمز ملتهب و برجسته که روی آنها یک پوشش نقرهای و سفید است قابل تشخیص میباشد. بیشتر در نواحی اکستانسور انام مانند آرنج، زانو، پوست سر و بیضه و با کمر قابل مشاهده است.
  • پسوریازیس خالدار (به انگلیسی: Guttate [GUH-tate] psoriasis) یک نوع از بیماری است که معمولاً در سنین کودکی یا جوانی شروع می شود. این شکل از پسوریازیس به شکل لکههای تکی کوچک و قرمز رنگ روی پوست میباشد. ضایعات خالخالی معمولاً روی تن و اندامها مشاهده میشوند. این لکهها معمولاً به ضخامت لکههای پسوریازیس پلاک مانند نیستند.
    پسوریازیس خالدار اکثراً به صورت ناگهانی میآید. شرایط مختلفی میتواند در یک حمله پسوریازیس خالدار سهیم باشد ازجمله عفونتهای تنفسی فوقانی، عفونتهای گلو استرپتوکوکی (گلودرد)، ورم لوزه، استرس، آسیبهای پوستی و تجویز برخی داروها از جمله آنتیمالاریا و بتابلاکرها.
  • پسوریازیس معکوس بر عکس نوع شایع پسوریازیس در نواحی فلکسور و در چین های پوستی مثل کشاله ران یا زیر بغل بصورت سطح نرم و خیس خورده (در دیابت و مصرف موضعی استرویید باید ابتدا علل قارچی را رد کرد)
  • پسوریازیس قطرهای در اطفال با سابقه عفونت مخملک با GAS و عفونت های ویروسی و با شیوع کمتر پس از قطع استرویید
  • پسوریازیس پوستولر لوکالیزه در کف دست و پا و با تنباکو ارتباط دارد
  • پسوریازیس ناخن

بصورت اونیکولیز یعنی جدا شدن ناخن از بستر و منقوط شدن ناخن Pittingو ایجاد لکه های روغنی oil spot

  • آرتریت پسوریازیسی در 70درصد موارد بصورت الیگوارتریت غیر قرینه
  • پسوریازیس اریترودرمیک 90 درصد پوست قرمز می شود و نیاز به درمان اورژانسی دارد

علل

علت دقیقآن ناشناخته است ولی احتمالاً ناشی از یک اختلال خودایمنی است.
عوامل تشدید کننده بیماری : سابقه خانوادگی پسوریازس، آرتریت روماتویید، آسیب موضعی پوست، عفونتهای (ویروسی یا باکتریایی) نواحی دیگر بدن، استرس، آب و هوای سرد و عوامل ژنتیک.
افراد دچار داءالصدف دارای پادگنهای HLA خاصی بوده و میزان بروز این بیماری در سفیدپوستان بیشتر است.
عواقب مورد انتظار

این بیماری قابل علاج نیست و علایم آن با درمان قابل کنترل است. بیماری ممکن است بین حملات مدتهای طولانی غیرفعال باقی بماند. در خانمها شدت بیماری در طی بارداری کاهش مییابد. کربنات لیتیم و بتابلوکرها و هیپوکلسمی باعث تشدید بیماری می شود.
عوارض احتمالی

عفونت باکتریایی ثانویه در محل درگیر پوستی پسوزیازیس پوستولی (تاول چرکی) آرتریت مرتبط با پسوریازیس
درمان

اصول کلی - تشخیص بیماری بر اساس نمای ظاهری ضایعات پوستی، و در صورت نیاز به نتایج نمونهبرداری پوست مطرح میگردد. - علاج دایمی برای این بیماری وجود ندارد. سطح درمانی بسته به نوع پسوریازیس، وسعت بیماری، واکنش بیمار نسبت به بیماری، و اثر بیماری بر زندگی بیمار متفاوت است. - در صورت امکان برای زندگی به یک منطقه دارای آب و هوای گرم نقل مکان کنید زیرا شدت این بیماری در آب و هوای سرد افزایش مییابد. - حفظ بهداشت مطلوب پوست با حمام گرفتن روزانه مهم است. - از آسیب پوست از جمله کیسه کشیدن شدید اجتناب کنید. زیرا آسیب پوستی میتواند باعث شعلهور شدن حمله جدید بیماری گردد. - از خشکی پوست جلوگیری کنید که این کار تعداد دفعات عود بیماری را کاهش میدهد. برای کاهش پوستهریزی از پاک کنندههای بدون آب و ترکیبات حاوی قطران یا کورتون برای موی سر استفاده کنید. - تا حد امکان به طور مکرر پوست را در حد متوسط در معرض نور آفتاب قرار دهید. - حمام با بلغور جو دوسر ممکن است باعث نرم شدن پوستهها گردد.
داروها

کپسول حصا-آ HESA-A فرمولاسیون و ساخت مرحوم دکتر امرالله احمدی در حال تولید توسط شرکت دارو سازی اسوه osveh
داروهای زیر برای کاهش التهاب و پوستهریزی ممکن است تجویز شود: پمادهای حاوی قطران
داروهای کورتونی موضعی جهت استفاده در زیر پانسمانهای پلاستیکی داروهای سرکوبگر دستگاه ایمنی (در موارد خیلی شدید بیماری)
اشعه درمانی PUVA (تجویز یک داروی مخصوص و سپس تاباندن اشعه ماوراء بنفش نوع آ به پوست)
ترکیب حمام تار با UVB (اشعه ماوراء بنفش نوع بی)
آنتیهیستامینها برای تسکین خارش
در موارد پسوریازیس پوستولی (تاول چرکی) اترتینیت، ایزوترتینوئین یا متوتروکسات و آسیترتین خوراکی ممکن است تجویز شود. استفاده از شامپو کول تار و پماد کلوبتازول نتیجه خوبی داشتهاست از داروی موضعی تازاروتن وتاکرولیمس نیز برای درمان سوریازیس نیز استفاده میشود . به تازگي پماد موضعي دايونكس هم براي اين بيماري استفاده مي شود. محدودیت فعالیتی یا رژیم خاصی بیمار ندارد.
درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان دارای علایم پسوریازیس بوده و یا علایم پس از درمان عود نماید. بروز پوسچول (تاول چرکی) بر روی پوست همراه تب، درد عضلانی و خستگی در طی حملات. اگر دچار علایم جدید و غیرقابل توجیه شدهاید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 11 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 49
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 49
بازدید ماه : 634
بازدید کل : 162577
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->